Dood de magnetron bacteriën?

Ik eet tegenwoordig ei uit de magnetron.. Dit klinkt raar maar als je bijv een koffie kopje vult met wat water er een eitje in dood en dan 1 min in de magnetron zet krijg je een soort gekookt ei! Nu is mijn vraag dood dit ook de bacteriën in het ei!? Mijn vriend zei van niet dus ik dacht ik vraag het maar eens na!

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je je vaatdoekje 2 minuten op de hoogste stand van de magnetron laat draaien dan is 99% van de bacteriën in het doekje dood.

Antwoorden (2)

Ten eerste, koken is koken. Of dat water met ei nu op een gaspit staat te koken of in een koffiekopje maakt dus niets uit. De gangbare bacteriën leggen het loodje bij 100 graden.
Ten tweede, er zitten geen bacteriën IN een ei.
Hoogstens OP het ei, en de meeste bacteriën die op het ei zitten zijn dezelfde als die je op je eigen huid en handen hebt zitten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Antwoord: nee, de magnetron doodt geen bacteriën. Dat doet de hoge temperatuur.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Salmonella kan, helaas, in eieren zitten en ook in zachtgekookte eieren, zij het dat het zeldzaam is, Daarom mogen mensen met een verminderde weerstand geen (producten met) rauwe of zachtgekookte eieren eten. http://nl.wikipedia.org/wiki/Ei_(voeding)
tinus1969
9 jaar geleden
En een ei in de magnetron kookt niet; uit ervarting weet ik dat een ei langdurig in heet water leggen er ook voor zorgt dat het hard wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt. Ook dat geldt trouwens voor heel veel dingen die je kunt koken., Vandaar de hooikist. 100 graden gaat sneller, maar bijvoorbeeld pasta wordt zelfs in koud water uiteindelijk gaar. Maar een ein in een glas heet water in de magnetron kan best lang genoeg tegen de kook aan gehouden worden om gekookt te raken. In de pan gaat het echter net zo snel. (Alleen gaat daar vak meer water in, en DAT aan de kook brengen duurt langer. Maar een liter water in de magnetron koken duurt OOK eindeloos.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben natuurlijk geen natuurkundige, maar bij het koken van een ei raakt het eiwit (en dan bedoel ik niet het witte deel van het ei, maar de eiwitten die daarin, en in de dooier, zitten) gedenatureerd. Dat gedenatureerde eiwit noemen we "gekookt ei" (of gebakken natuurlijk.) Koken is slechts een manier om eiwitten te denatureren. Zou het niet kunnen dat de microgolven in de magnetron de eiwitten ook denatureren? In dat geval kan ik me zeker wel voorstellen dat er een "gekookt ei" uitkomt, zelfs al heeft het water in het kopje niet of heel kort gekookt.
Een ei in de magnetron lijkt me niet verstandig ; dat explodeert als het echt heet wordt. Je kunt wel prima een ei koken in de magnetron, maar dan moet je het EERST opentikken en de inhoud in een bakje / eierdop doen. (Er zijn speciale magnetron-eierdoppen). Onder water heb ik nooit geprobeerd, maar in theorie moet dat kunnen - al is het beslist niet efficient ingredienten die onder water gekookt moeten worden in de magnetron te koken, zoals pasta en rijst. Juisdt voor garen zonder (of met weinig) extra water is de magnetron geschikt.

Een ei in water moet koken, minimaal 3 minuten, ook in de magnetron, dus langer dan 3 minuten verhit worden. Dan is het water 100 graden geweest en de bacteriën net zo dood -of niet dood - als wanneer je het ei in een pan water op het vuur had gekookt. Ook dan is echter als het ei nog gedeeltelijk zacht is, de kans op bacteriën nog aanwezig ! Voor een gezond mens echter kan dat niet gauw kwaad.

Zolang je in de magnetron voedsel voldoende verhit (dat wil zeggen tot boven de meestal 75- 100 graden) , gaan gewoon de bacteriën dood. Maar tien keer het zelfde prakje lauw opwarmen, ja, dat is vragen om problemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Als je iets in water kookt, dan wordt het opgewarmd tot 100 graden, en vanaf dan blijft het op 100 graden. Sneller toevoeren van warmte resulteert slechts in het sneller verdampen van het water, maar zolang er water is, wordt dat niet warmer dan 100 graden. Als je in een magnetron (microgolf) warmte blijft toevoeren, is die stabiliserende factor er niet!
De inhoud van de magnetron kán dus niet anders dan voortdurend nóg warmer worden. Lijkt mij althans, maar ik ben bepaald geen keukenprins. Ik geraak niet veel verder dan de prince fourré.